Reviewmarketing: Waarom in de Advocatuur?

20 augustus 2018

Beheerder

Magazine

0

Veel advocatenkantoren zijn nog niet bekend met het verzamelen van online reviews en zien hier daarom niet direct voordelen in. Het lezen van reviews voor het boeken van een hotel of restaurant, dat is logisch, maar in de advocatuur?

Word-of-mouth
Word-of-mouth (WOM) omschrijft de communicatie van consument tot consument over producten en diensten.1 Online reviewmarketing, ook wel ‘Electronic word-of-mouth’ (eWOM) genoemd, is vrij recent ontstaan. Eigenlijk zijn online reviews te vergelijken met mond-tot-mond reclame, maar dan online. Voor mond-tot-mond reclame en dus ook voor online reviews geldt: hoe meer mensen iets beweren hoe groter de kans dat anderen deze beweringen geloven. McKinsey stelt: volume x impact = word-of-mouth equity.

Het voordeel van eWOM in tegenstelling tot WOM, is dat er nu veel gemakkelijker een enorme doelgroep kan worden bereikt. Mensen van over de hele wereld die elkaar niet kennen kunnen gemakkelijk met elkaar communiceren over hun ervaringen met bepaalde producten of diensten.2 In eerste instantie werd hiervan voornamelijk gebruikgemaakt in de toeristensector. Denk bijvoorbeeld aan booking.com of Tripadvisor. We hebben waarschijnlijk allemaal wel eens op Tripadvisor gekeken om uit te zoeken bij welk restaurant we moeten eten, waar we de lekkerste koffie kunnen drinken of welke highlights in Barcelona we moeten zien. Tripadvisor maakt het mogelijk om snel gedetailleerde informatie, ideeën en tips te verkrijgen over hotels, attracties en restaurants om de perfecte vakantie uit te stippelen.3 Sites die bij Tripadvisor zijn aangesloten vormen samen een netwerk van 6,2 miljoen restaurants, attracties en accommodaties en bereiken samen maandelijks 350 miljoen websitebezoekers.4

Binnen de toeristensector zijn online reviews dus een groot succes. Inmiddels heeft de online reviewmarketing zich uitgestrekt over de gehele breedte van het internet. Neem bijvoorbeeld de zorgsector: zorgkaart Nederland biedt een overzicht van het zorgaanbod in Nederland. Uit onderzoek blijkt dat zorgkaart Nederland mogelijk bijdraagt aan de verbetering van de kwaliteit van de zorg.5 Veel mensen geven aan eerder beoordelingen van Zorgkaart Nederland dan beoordelingen op Facebook of Twitter te geloven en daarmee liever hun keuze baseren op basis van de beschikbare informatie op Zorgkaart Nederland.6

Waarom reviews in de advocatuur?
De zorgsector is net als de advocatensector een branche waarbinnen soms grote belangen van patiënten en cliënten op het spel staan. De beste verdediging is enorm belangrijk. Zaken waarvoor mensen een advocaat inschakelen hebben vaak grote gevolgen en daarom is het van groot belang voor mensen om te weten of en hoe ze de juiste advocaat inschakelen. Des te meer reden om ook cliënten de mogelijkheid te bieden om net als via Tripadvisor en Zorgkaart Nederland gedetailleerde informatie te verzamelen over ervaringen van cliënten met advocaten. Online reviews kunnen hierbij helpen. Binnen de advocatuur is eWOM een nieuw fenomeen dat snel groeit. Steeds meer kantoren maken gebruik van Advocaatscore:

Foto

​Van Essen advocatuur over het verzamelen van online reviews:‘Als rechtzoekenden waarde hechten aan het aan lezen van ervaringen van cliënten, waarom dan niet delen?’ 

Niet alleen voor advocaatzoekenden, maar ook voor advocatenkantoren zelf brengen online reviews een hoop voordelen met zich mee. Reviews geven ook de advocaten zelf inzicht in hun werkzaamheden. Op basis van reviews kan worden achterhaald waarover cliënten tevreden zijn en kan tegelijkertijd worden aangepast waar nodig. Zo blijft de kwaliteit van de advocatuur hoog. Daarnaast blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt dat reviewmarketing bijdraagt aan naamsbekendheid en vindbaarheid in Google:

‘Zoekmachines zoals Google verrijken hun zoekresultaten met starratings. Op die manier hebben reviews die via bepaalde reviewplatforms of die via reviewverzamelaars worden verzameld invloed op de zoekresultaten van Google. Dit is voor een bedrijf van groot belang, omdat veel internetverkeer via zoekmachines wordt gegenereerd.’7

Waarom reviews verzamelen via een externe partij?
Online reviews zijn dus voor zowel advocaatzoekenden als advocaten voordelig, maar waarom dan reviews verzamelen via een externe partij als advocaatscore terwijl je dit als kantoor ook zelf kunt doen? Natuurlijk krijg je door zelf beoordelingen van cliënten te verzamelen een goed inzicht in jouw werkzaamheden als advocaat, maar om daadwerkelijk voor elkaar te krijgen dat advocaatzoekenden voor jouw kantoor kiezen op basis van reviews is één ding nodig: vertrouwen. Ongeveer 70% van de consumenten leest online reviews voordat ze met een bedrijf in zee gaan en er blijkt meer vertrouwen te bestaan in reviews die geplaatst zijn vanuit een externe partij zoals advocaatscore dan in reviews die geplaatst zijn vanuit het kantoor zelf.8

Kortom, de ontwikkeling van het gebruik van eWOM in de advocatuur brengt een hoop voordelen met zich mee voor beide partijen. Ben je geïnteresseerd in advocaatscore? Neem dan gerust contact met ons op. We beantwoorden graag al je vragen in een vrijblijvend gesprek onder genot van een kop koffie.

Post by Beheerder

Comments are closed.