De 5 meest gehoorde bezwaren tegen reviews
Het gebruik van reviews in de juridische wereld begint steeds gebruikelijker te worden. Toch zijn er nog kantoren terughoudend over het gebruik hiervan. Zo zijn er vijf bezwaren die vaak worden gegeven waarom het niet de juiste tijd is om te starten met reviews.
Angst voor slechte cijfers
Een van de bezwaren die vaak wordt gesteld is dat een kantoor bang is dat ze negatieve reviews zullen krijgen. Wat belangrijk is om bij stil te staan is dat de advocatuur gaat om mensenwerk en niet elke klant altijd tevreden de deur uit zal lopen. Dit is ook niet erg! Wanneer potentiële cliënten zoeken naar een advocaat zijn ze namelijk niet op zoek naar een perfecte score. Op het moment dat je alleen maar hoge cijfers behaalt en alle reviews lovend zijn, kan een cliënt juist gaan twijfelen aan de betrouwbaarheid. Cliënten willen eerlijke verhalen horen. Het af en toe scoren van een minder goed cijfer laat juist zien dat een kantoor menselijk is. Wees dus niet bang voor slechte cijfers.
“Ik heb al genoeg werk”
Het doet ons natuurlijk goed om te horen dat er genoeg werk te doen is. Echter, geeft genoeg werk geen garantie dat dit in de toekomst ook nog zo zal zijn. Als we terugkijken op de afgelopen jaren, zien we dat het belang van internet constant is toegenomen. Net zo belangrijk als het hebben van een website tegenwoordig is, is het hebben van reviews. Het belang van reviews groeit steeds meer en het zou zonde zijn als je te laat start. Als jij bijvoorbeeld nu nog een jaar of wacht maar een vergelijkbaar kantoor besluit nu te starten, heb je immers al een behoorlijke achterstand opgelopen tegen de tijd dat jij start met reviews. Kijk bijvoorbeeld eens terug naar het faillissement van de Free Record Shop van een aantal jaren geleden. Een van de redenen van het faillissement was de opkomst van het internet. Doordat Free Record Shop hier eerst niets mee deed, bouwde zij een achterstand op en was het tegen de tijd dat ze hierachter kwamen, al te laat.
Te weinig of geen tijd
Een ander veel gehoord bezwaar is dat een kantoor geen tijd heeft om zich bezig te houden met reviews. Echter, het uitnodigen van cliënten om een review achter te laten kost niet veel tijd. De meeste kantoren leggen deze taak neer bij het secretariaat. Net als veel taken behoort het uitnodigen na een korte tijd al tot de dagelijkse routine.
Daarbij bespaar je door het gebruik van reviews tijd, aangezien je potentiële cliënten kan binnen halen zonder veel tijd te investeren in netwerken of een andere vorm van reclame. Veel cliënten starten tegenwoordig hun zoektocht naar een advocaat op het internet en het hebben van reviews kan de doorslag geven dat de keuze op jouw kantoor of op jou als advocaat valt.
“Het werken met reviews past niet bij mij”
Iedere advocaat heeft zijn eigen stijl van werken en het kan zijn dat het gebruik van reviews niet bij jou als persoon past. Dat is uiteraard geen enkel probleem. Echter, wat je vergeet is dat het niet alleen gaat om hoe jij het vindt maar ook om wat cliënten vinden. Door geen gebruik te maken van reviews laat je klanten liggen die, als je wel reviews had gehad, mogelijk naar jouw kantoor waren gekomen. Dat is natuurlijk zonde. Uit onderzoek blijkt dat 70 – 80% van de mensen eerst reviews bekijkt voordat ze overgaan tot aanschaf van een online dienst/product. Reviews zijn feitelijk de digitale variant van mond-tot-mondreclame geworden.
Zakelijke cliënten maken geen gebruik van reviews
Tot slot wordt als bezwaar weleens geroepen dat zakelijke cliënten geen gebruik maken van reviews. Het is een illusie dat mensen thuis Google gebruiken maar op kantoor niet. Het gaat immers om dezelfde persoon. Ook bedrijven maken dagelijks, de hele dag door gebruik van Google en gaan niet alleen meer af op ervaringen van relaties. Natuurlijk gebeurt dit nog gedeeltelijk, maar we leven tegenwoordig in een wereld waar zoekmachines onmisbaar zijn geworden. Het stellen dat zakelijke cliënten geen reviews gebruiken is daarmee te kort door de bocht.