Confrères en collega’s, laat dit acquisitiekanon niet langer links liggen – Meester Leonie

18 oktober 2019

Beheerder

People

Life, People

0

Ik heb pas sinds een jaar een abonnement bij Advocaatscore. Best vreemd, als je bedenkt dat ik al veel langer online actief ben. De bloggende Meester Leonie, die alleen maar digitaal werkt en meer dan 40.000 volgers heeft op social media, zou toch zeker allang werken met online reviews? Nee dus. Ik was er altijd een beetje huiverig voor. Want wat als er een slechte tussen komt te staan? Kan een cliënt met een onmogelijke zaak wel begrijpen dat die vrijspraak er sowieso niet in zat? Plus: ik heb eigenlijk niet eens tijd om me hiermee bezig te houden. En met welk nut? Ik zit niet bepaald om werk verlegen…

Toch ben ik sinds een jaar overstag gegaan. Advocaatscore vroeg me waarom, en uiteraard wil ik de redenen daarvoor graag met u delen.

1. Onze cliënten vragen om reviews. Letterlijk.
“In het verleden heeft u Piet bijgestaan en hij was erg tevreden.” Offline wordt er al sinds jaar en dag gewerkt met reviews. Niet voor niets komen heel veel cliënten ‘via-via’ bij ons, namelijk nadat ze in hun kringetje navraag hebben gedaan. Een online review is niets meer en niets minder dan digitale mond-tot-mondreclame. Harde cijfers: uit onderzoek blijkt dat 70 – 80% van de mensen die online een dienst aanschaffen, reviews bekijken voordat ze tot de aanschaf over gaan. Dus ook onze cliënten.

2. Mijn website komt hoger in Google.
Simpel gezegd: Google vindt het fijn als een website actueel en uniek is. Een website met teksten die nergens anders te lezen zijn en een continue stroom heeft aan nieuwe content. Door reviews te plaatsen voldoet u aan beide criteria. Resultaat: Google beloont u hiervoor. Mijn kantoor en website bestaan nu anderhalf jaar, en wanneer je ‘strafrechtadvocaat Eindhoven’ intypt kom ik bovenaan te staan. Best een fijn neveneffect!

3. Ik wil niet achter lopen bij andere kantoren.
Stel, ik zou nog langer wachten en pas over 2 jaar beginnen met het verzamelen van reviews. Andere kantoren hebben dan een voorsprong op mij voor zover het gaat om concrete aantallen. Als potentiële cliënten het aantal reviews op mijn site dan vergelijken met die van concurrenten, zouden ze eerder voor een andere advocaat kunnen kiezen. En zie die achterstand dan nog maar eens in te halen…

4. Het gaat om mijn eigenschappen als advocaat, niet om de uitkomst van de zaak.
Bij Advocaatscore beoordeelt de cliënt zijn advocaat op communicatie, advies, deskundigheid en betrokkenheid. Hoewel een zaak dus niet zoals gewenst in een vrijspraak is geëindigd, kan op deze punten nog steeds gescoord worden. Het systeem wordt intern opgeleverd. Je kunt dus achter gesloten deuren testen tot je een X aantal reviews hebt verzameld. Als je al 10 reviews hebt ontvangen en je een gemiddelde hebt opgebouwd is het niet meer zo spannend om online te gaan. Je bepaalt zelf wanneer je de reviews publiceert.

5. De tijd per review staat in schril contrast met de toename in omzet.
Het kost me precies 30 seconden om een cliënt uit te nodigen een review te schrijven. Bij voorkeur stuur ik de link door via WhatsApp of e-mail, om vervolgens vaak 1 minuut later de review al binnen te krijgen. En tja, als ik dan bedenk hoeveel telefoontjes ik sindsdien heb gekregen met de mededeling “Ik las op uw website dit en dit over u”, dan zijn dat die 30 seconden meer dan waard. Extra omzet is nooit weg, toch?

​Dus! Confrères en collega’s, laat dit acquisitiekanon niet langer links liggen. Maak gebruik van het feit dat ook uw cliënten online research doen naar hun advocaat en word net als ik fan van Advocaatscore. Happy reviewing!

Post by Beheerder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *